Frida Boisen är digital expert och föreläser om sociala medier. Här tipsar hon dig som företagare hur du ska nå ut med ditt varumärke på sociala medier.
Hur kan företagaren få maximal effekt på sociala medier?
- Våga video.
Video är det nya förstaspråket i Sverige. Video rankas upp av algoritmerna. Våga testa att uttrycka dig i videoformat.
- Talk to the heart.
Berätta med känslor. Berör! Prova humor eller värme exempelvis. Ditt berättande ska kännas, direkt.
- Engagemang vinner
Involvera dina följare! Gärna med storiesformat. Låt följarna bli VIP och få tycka till. Ge dem makt. Ha omröstningar, be dem tagga in någon som stämmer på det du beskriver.
Finns det något företagaren bör undvika att göra på sociala medier?
– Dubbelkolla alltid innan och efter publicering. Hur blev det? På LinkedIn, dubbelkolla alltid era filmer här. LinkedIn beskär stående videoformat. Jag ser varje dag halshuggna kroppar stå och prata i videoformat på LinkedIn. Gör om gör rätt. Det är trevligare att se ett ansikte prata än en mage eller en bröstkorg. Spela in i liggande format på LinkedIn.
– Och var försiktig med negativa inlägg. Tänk på att du ska kunna se alla du känner och jobbar med i ögonen när du skriver eller säger det du vill publicera. Känns det fortfarande 100% bra i magen? Kör! Annars, avstå eller formulera om.
– Annars; viktigast: Var inte rädd att göra fel. Våga! Prova dig fram. Gör mer av det som går bra, gör mindre av det som inte går bra.
Vilka är de hetaste trenderna på sociala medier just nu för företagare?
– Video, video, video! Du bör ha en storytelling i video. Prova dig fram! Texta gärna filmerna. Nio av tio lyssnar utan ljud.
Text: Sofia Hadjipetri Glantz
Frida Boisen är VP och Digital chef på Bonnier Magazines & Brands, digital expert, föreläsare, författare, programledare och krönikör. Hon är aktuell som programledare i Lyxfällan i TV3 och Trolljägarna, samma kanal, premiär i januari. Också bokaktuell med nya boken ”Digital Passion – Så vinner du med sociala medier” och nya Succépodden, där några av Sveriges mest inspirerande och spännande personer bjuder på sin förändringsresa.
Texten publiceras i samarbete med tidningen Resultat