Att inspireras – det är drivkraft det!

Örnsköldsviks kommuns workhop – att utveckla vårt
gemensamma platsvarumärke

Vi har idag deltagit på Öviks Kommuns workshop om att utveckla bilden av vår stad.

De berättade om platsvarumärke och dess betydelse av hur orten uppfattas för att kunna attrahera kompetent arbetskraft. Vad vill vi förmedla om Örnsköldsvik som en stad att bo i, få familj, att växa upp och få bli gammal i?

Vad är viktigt för att driva och utveckla sitt företag, att få växa tillsammans med andra driftiga företagare och kunna investera i kompetent personal?

  • Vad är det som gör Örnsköldsvik en attraktiv plats?
  • Vilket värde tillför Örnsköldsvik oss innevånare?
  • Hur skiljer sig Örnsköldsvik mot andra?
  • Vilken framtid vill vi eftersträva i Örnsköldsvik?

Eftermiddagen inleddes med inspiration av bl a Helena Renström, marknadschef Skellefteå Kommun, läs mer i vårt inlägg på Facebook.

Efteråt samlades vi i grupper där vi diskuterade kring saker vi är stolta över i Örnsköldsvik och saker vi är mindre stolta över.

I grupperna lyftes många inspirerande idéer fram.
Det pratades om ambassadörsskap, att dela stories med andra, bo & leva, livsstilsorienterat, hitta positivt laddade ord för att berika näringslivet.

En intressant kommentar var “Big city jobs in a small town” som kommentar från företag med internationell arbetskraft.
Definitivt något positivt – att erbjudas spännande och intressanta jobb, samtidigt som man har förmånen att få bo i en stad med goda livskvalitéer – det är grejor det!

Att delta i dylika satsningar från Kommunen, näringslivet eller enskilda företag som bjuder in till workshops, informationsträffar och events, är otroligt berikande. Att få ta del av andra människors tankar och idéer, att få bidra med egna, och som summan av alltihopa koka ihop till ny inspiration i det dagliga arbetet – det är grejor det med! 🙂